شناسه کالا، شناسهای است که به مجموعهای از خصوصیات ماهیتی کالا (نظیر نوع، جنس، مدل، نام تجاری که در شرح تجاری کالا مؤثر است) تخصیص دادهشده و با ثبت فیلدهای توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر، صادر میشود. بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوبه سال 1392، این شناسه بهعنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور شناخته میشود. شناسه کالا ممکن است شناسه داخلی باشد که توسط سامانه شناسه کالا به کالا تخصیص داده میشود و یا اینکه شناسه معتبر بینالمللی مانند شناسه GTIN باشد؛ درهرصورت کاربرد این شناسه بهعنوان کلید کد شناسنامه کالاست و با استعلام آن از سامانه شناسه کالا، اطلاعات شناسنامه کالا در اختیار استعلام کننده قرار داده میشود
شناسه جهانی قلم کالای تجاری (GTIN)، شناسه بینالمللی است که توسط سازمان جهانی GS1 ارائهشده و در بیش از 110 کشور دنیا مورداستفاده قرار میگیرد. این شناسه معمولاً توسط تولید کننده از سازمان مورد نظر خریداری شده و به صورت سالانه شارژ میشود. تعداد ارقام این شناسه به طور معمول 8، 12، 13 یا 14 رقم است. در ایران معمولاً کد 13 رقمی رایج است. تولیدکنندگان ایرانی میتوانند در صورت نیاز، برای دریافت این کد به مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات مراجعه کنند.
در سامانه شناسه کالا، در صورت تصمیمگیری کارگروه ملی برای برخی از کالاها اولویت ثبت شناسه با GTIN است، درصورتیکه برای کالای خود الزام شناسه GTIN داشتهاید و آن را دریافت کردهاید با همان شناسه و درصورتیکه برای ثبتنام خود الزام به داشتن دریافت شناسه GTIN ندارید با انتخاب گزینه(کالای فاقد شناسه) وارد مرحله بعدی میشوید. دقت کنید برای برخی کالاها، از سوی سازمان متولی دریافت GTIN اجباری است، در صورت اجباری بودن، امکان ثبت کالای فاقد شناسه در گروه مورد نظر از کاربر سلب میشود.
VIN یک شماره اختصاصی و منحصربهفرد برای شمارهگذاری وسایل نقلیه است. این شماره اثرانگشت وسیله نقلیه محسوب میشود و هنگام تغییر مالکیت و یا در صورت سرقت خودرو بسیار یاری کننده است. شماره شناسایی VIN یک کد 17 کاراکتری شامل ارقام صفرتا 9 و حروف انگلیسی به استثنا حروف Q و O بوده و کاربر بایستی برای اخذ شناسه داخلی کالا، 11 کاراکتر اولیه را در کادر مربوطه ثبت نماید.
شناسنامه کالا، مجموعهای از فیلدهای توصیفکننده یک کالا است که با نظرخواهی از سازمانهای متولی بهصورت فیلدهای توصیفی استاندارد برای هر قلم کالا مشخصشده و کاربران میتوانند با مقداردهی این فیلدهای توصیفی، اقدام به اخذ شناسه کالا نمایند. شناسنامه کالا شامل تناظرات طبقهبندی (HS،ISIC و غیره)، فیلدهای توصیفی اجباری و فیلدهای توصیفی اختیاری مرتبط با آن سرفصل کالایی میباشد.
کد HS (ساختار سیستم هماهنگ شده) کد طبقهبندی بینالمللی است که در تجارت خارجی بین گمرکات جهان زبان مشترک کالایی ایجاد میکند و اساس تعیین حقوق ورودی واردات در هر کشور است.
کد 10 رقمی، کد محصول ایجادشده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است که چهار رقم اول آن معادل چهار رقم اول ساختار بینالمللی ISIC بوده و بر اساس استانداردهای اعلامشده طبقهبندی مذکور توسعه دادهشده است. کدهای 10 رقمی با توجه به ماهیت پویای محصولات، برای محصولات جدید بهطور مستمر ایجاد میشود.
طبقهبندي محوري محصول(Central Product Classification) بهمنظور فراهم آوردن چارچوبي براي مقايسه بينالمللي آمارهايي است که به کالاها، خدمات و داراييها ميپردازند. این طبقهبندی، بیشترین استفاده را در مرکز آمار دارد.
کالاهای با توصیف یکسان از یک شناسه کالای واحد برخوردار هستند، اما شناسه رهگیری شناسه تک شماری است و به ازای تکتک کالاهای تولیدشده، متفاوت بوده و هر کالای جدید یک شناسه رهگیری جدید دریافت میکند. برای نمونه، تمامی گوشیهای سامسونگ Note 3 یک شناسه کالا مشترک داشته، اما تکتک گوشیهای تولید شده با این مشخصات شناسه رهگیری مجزا و منحصربهفرد دارند.
در صورتی که پس از وارد کردن GTIN، متوجه شوم فرد دیگری با این شناسه، شناسنامه کالا را تشکیل داده است، باید چه اقدامی انجام بدهم؟
درصورتیکه متقاضی پس از وارد کردن GTIN متوجه شود کاربر دیگری این شناسه را ثبت کرده است، میتواند پس از بررسی شناسنامه و تایید صحت اطلاعات آن، از همان شناسه در فرآیند تجاری استفاده نماید. در صورت مطابق نبودن شناسه GTIN با شناسنامه آن (مقادیر وارد شده به ازای فیلدهای توصیفی کالا)، بایستی اطلاعات صحیح معادل GTIN یادشده را از طریق مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت به شماره 7549200-021 داخلی 5 اعلام نماید تا در این زمینه راهنمایی لازم را دریافت کند.
مالک شناسه کالا وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و درصورتیکه متقاضی، شناسه کالا دریافت نماید، تنها بهعنوان ثبتکننده آن در سامانه شناسه کالا شناخته میشود. همه کاربران میتوانند از شناسه کالاهایی که پیشازاین در سامانه شناسه کالا توسط خود یا دیگران اخذ شده است در فرآیندهای تجاری استفاده نمایند.
خیر، تمام مراحل ثبت شناسنامه و اخذ شناسه کالا در سامانه جامع تجارت به آدرس www.Ntsw.ir در بستر اینترنت و بدون حضور متقاضی صورت میگیرد.
باید با شماره پشتیبانی 75492000 داخلی 5 تماس حاصل نمایند.
دادههای کاربران در سامانه موجود میباشد. لذا کاربران برای عملیات ثبت سفارش، ثبت در سامانه جامع انبارها و ثبت اظهار موجودی مشکلی نخواهند داشت، فقط به دلیل تغییرات صورت گرفته اخیر هنوز کارتابل برخی از بازرگانان آماده نشده است. بازرگانان می¬توانند تا زمان برقراری امکان مشاهده شناسه کالاهای قدیمی خود در کارتابل جدید، با ارائه شماره ملی کاربر، شناسه ملی شرکت و ایمیل و گروه کالایی (اختیاری)، یک فایل اکسل از کالاهای خود را دریافت نمایند.
کدهای 200 و 222 در سامانه قدیم (CID.ntsw.ir) صادر میشد و کماکان در سیستم جدید نیز معتبر است و نمایش داده می شود، ولی هماکنون در سیستم جدید، کدهای 200 با 280 و کدهای 222 با 290 همارز شده اند. شناسه های صادر شده در سیستم جدید برای شناسههای تولیدی با کد 290 و برای شناسههای وارداتی با کد 280 صادر می شود و در همه سامانههای مرتبط وجود خواهد داشت.
برای ثبت کالاهایی با ویژگیهای یکسان کاربران را یاری میکند. به این صورت است که با کلیک بر روی دکمه «کپی درخواست» یک شناسه کالا، درخواست جدیدی با فیلدهای پر شده همانند شناسه کالا قبلی ایجاد میکند و پسازآن کاربر میتواند با تغییر مقدار فیلدهای متفاوت نسبت به کالای قبلی یک شناسه جدید دریافت نماید.
کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب /3 /12 /1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن.
حسب دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیشبینی شده است که عبارتند از:
صورتحساب الکترونیکی نوع اول: صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا / خدمت فروش رفته.
صورتحساب الکترونیکی نوع دوم: صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا / خدمت و بدون اطلاعات خریدار.
صورتحساب الکترونیکی نوع سوم: رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعمالی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.
تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در ضرورت درج اطلاعات خریدار است.در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر که درج اطلاعات کامل خریدار الزامی است، صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود. درصورتحساب الکترونیکی نوع دوم (فروش به مصرف کننده نهایی) درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی ضروری نمی باشد.
تاکنون هفت الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول درنظر گرفته شده است که شامل:
1- فروش 2- فروش ارزی 3- طلا، جواهر و پلاتین 4- قرارداد پیمانکاری 5- قبوض خدماتی 6- بلیط هواپیما 7- صادرات می باشد. جزییات آن در سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی " در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد - با کلید مودی
ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد - با کلید شرکت معتمد
ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی.
در این روش، مودی نسبت به امضا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام می نماید. مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی با مودی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی می باشد.
دراین روش شرکت معتمد اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیرساخت های خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی می نماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.
در این روش، می بایست مودی در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانه های دولتی را انتخاب نماید. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه های دولتی امکان پذیر خواهد شد. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با مودی است.
اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره وآموزش های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان)با سازمان همکاری می کنند.